1399/3/12 دوشنبه


دانشگاه پیام نور کل کشور در یک دید کلی:

دانشگاه پیام‌نور، دانشگاهی است با هویت ایرانی - اسلامی که برای ایفای نقش و مسئولیت خود در جهت تحکیم جایگاه علمی و پژوهشی در میان دانشگاه‌های باز و آموزش از راه دور دنیا به گسترش رشد و تعالی تقوی و فضائل انسانی، ارتقاء علمی و پژوهشی، تعمیق جنبش نرم افزاری، امید بخشیدن و گسترش دامنه دانش، یادگیری در همه جا، همه وقت و برای همه در محیطی ایمن و مبتنی بر عدالت در راستای سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در سطح ملّی و جهانی اهتمام می‌ورزد.


دستاوردهای دانشگاه پیام‌نور عبارتند از: اشتغال به تحصیل بیش از 850 هزار دانشجو در سال 1393در این دانشگاه، پوشش حدود 30 درصدی از کل دانشجویان کشور، توسعه بیش از 500 مرکز و واحد دانشگاهی در اقصی نقاط کشور، کسب رتبه دوم آسیا و رتبه ششم جهان در میان دانشگاه‌های باز و از راه دور، و کسب رتبه برتر فرهنگی دانشگاه‌های ایران در سال 1389 و کسب رتبه برتر خدمت رسانی به دانشجویان شاهد و ایثارگر در سال 1390.

دانشگاه پیام‌نور دارای مراکز متعدد ورزشی، مذهبی، و کانون‌های فرهنگی و امور فوق برنامه بوده و سعی در هدایت انرژی بالقوه جوانان در مسیرهای صحیح را دارد. گسترش هر چه بیشتر تبادل اطلاعاتی علمی با دانشگاه‌ها و مجامع معتبر تحقیقاتی بین المللی، از جمله اهداف دانشگاه پیام‌نور بوده که از مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه می‌توان تفاهم نامه‌ها و قراردادهای همکاری منعقد شده با دانشگاه‌های: رادیو تلویزیونی (چین)، ایندیراگاندی و جامع ملی اسلامی (هندوستان)، چندرسانه‌ای و بین‌المللی اسلامی (مالزی)، تشرین، افتراضیه و دمشق (سوریه) را نام برد. این دانشگاه همچنین در چندین مجمع علمی بین المللی معتبر در دنیا مانند: انجمن آسیایی دانشگاه‌های باز، انجمن بین المللی آموزش باز و از راه دور و اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام عضویت فعال دارند.

اهداف کیفی دانشگاه پیام‌نور

v توسعه و تعمیق آگاهی دینی، تبیین و استقرار ارزشهای ایرانی- اسلامی در راستای آراسته شدن دانشگاهیان به فضایل اخلاقی.

v توسعه و تعمیق فرهنگ علم‌گرایی، روحیه خودباوری علمی و بینش سیاسی - اجتماعی دانشگاهیان.

v شکوفا سازی استعدادهای علمی و پژوهشی و تقویت روحیه ابتکار و کارآفرینی در جامعه.

v فراهم آوردن امکان برخورداری از آموزش استاندارد و یکسان صرفنظر از محل زندگی و کار دانشجویان مبتنی بر روش‌ها و منابع جدید اطلاعاتی.

v دسترسی به تحصیلات عالیه برای همه کسانی که استعداد و علاقه لازم را دارند، صرفنظر از شروط و قیود رسمی.

v توسعه زیرساخت‌ها و کارآمدسازی نظام‌های اداری دانشگاه از طریق فرآیندهای مبتنی بر تفکر ساخت یافته و بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا.

v توسعه و توانمندسازی اعضای هیأت علمی و کارکنان در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز دانشگاه.

v ارتقاء جایگاه و موقعیت ملّی و بین المللی دانشگاه و سرآمدی در آموزش‌های نیمه حضوری، باز و از راه دور در منطقه.

اهداف کمی دانشگاه پیام‌نور در برنامه پنجم توسعه (1394-1390)

v افزایش نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از 65/1 درصد به حداقل 15 درصد.

v افزایش سهم دانشجویان فنی و مهندسی از 11 درصد به 21 درصد، علوم پایه از 13 درصد به 17 درصد، کشاورزی از 4 درصد به 9 درصد، هنر از 07/0 درصد به 4 درصد و علوم انسانی از 72 درصد به 49 درصد.

v افزایش نسبت اعضای هیأت علمی با رتبه استادیاری و بالاتر به حداقل 25 درصد کل اعضای هیأت علمی.

v افزایش سرانه فضا از حدود 1 مترمربع به حدود 5/3 متر مربع.

v افزایش تعداد مراکز بین‌المللی دانشگاه به حداقل 25 مرکز.

v افزایش تعداد قطب‌های آزمایشگاهی و مراکز پژوهشی به حداقل 31 واحد.

v افزایش نسبت دانشجویان شرکت‌کننده در دوره‌‌های مجازی به حداقل 5/12درصد کل دانشجویان دوره‌های نیمه حضوری.

v انتشار حداقل یک نشریه علمی ـ تخصصی در هر گروه آموزشی.

معرفی اجمالی دانشگاه پیام نور استان قم


دانشگاه جامع پيام نور استان قم در سال 1373 با همکاري جمعي از علما و خيرين قم فعاليت آموزشي خود را در يک ساختمان استيجاري با پنج رشته تحصيلي و 500 نفر دانشجو آغاز نمود.
اعضاء محترم هيأت موسس دانشگاه پيام نور استان قم عبارت بودند از؛
مرحوم آيت الله ديباجي (رحمت اله عليه)
حضرت آيت الله شرعي (دامت برکاته)
حضرت حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا آشتياني (دامت برکاته)
حضرت حجت الاسلام و المسلمين ايراني (دامت برکاته)
فرماندار محترم وقت قم در زمان تأسيس دانشگاه
جناب آقاي حاج قاسم حمزه اي
جناب آقاي حاج اصغر عبداللهي
از سال 1373 تا سال 1382 رياست مرکز را حضرت آيت الله حاج شيخ محمدرضا آشتياني با تلاشهاي ارزشمند و مخلصانه عهده دار بوده و از سال 1382 با انتخاب ايشان به سمت نماينده محترم مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، سرپرستي دانشگاه به جناب استاد مرحوم آقاي فرشباف (رحمه الله عليه) تفويض گرديد. بعد از ايشان نيز این سمت به آقايان دکتر کريم نجفي برزگر،دکتر محمد محمد رضايي،دکتر عباسي مقدم ،دکتر رضاعلي کرمي ، دکتر عليرضا آقايوسفي ، دکتر محمد علی قره و هم اکنون به دکتر محمد علی حسینی تفويض گرديده است.

سير تکاملي دانشگاه بحمدالله با موفقيت استمرار داشته بطوريکه هم اکنون به برکت نظام مقدس اسلامي در اين دانشگاه بالغ بر 10000 نفر دانشجو و 52 عضو هیات علمی در بیش از 114 رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسي ،کارشناسي ارشد و دکتري در حال تحصيل مي باشند که پر جمعیت ترین دانشگاه استان و کوچکترین دانشگاه در بین دانشگاههای پیام نور کشور است .

نظام آموزشي دانشگاه پيام نور، نظامي مبتني بر دانشجو، محتوي و آزمون هماهنگ و متحد در سراسر كشور است. دانشجويان براساس منابع اعلام شده براي هر درس در هر رشته پس از مطالعه فردي و رفع اشكال گروهي توسط اساتيد محترم ضمن بهرهمندي از رسانههاي كمك آموزشي در آزموني هماهنگ در كليه مراكز دانشگاه پيام نور شركت كرده و يافتههاي علمي خود را مورد سنجش قرار ميدهند.
ساختمان تحصیلات تکمیلی و آموزش مجازی دانشگاه پیام نور استان قم در سال های اخیر رشد بسیاری داشته است و به جرات می توان از قم به عنوان یکی از استان های برتر دانشگاه پیام نور کشور در سال های اخیر در فضای آموزش مجازی و الکترونیکی و تحصیلات تکمیلی نام برد.

در حال حاضر دانشگاه پیام نور استان قم دارای یک مرکز و 4 واحد می باشد که مرکز قم در مساحتی بالغ بر ده هزار متر مربع ، در شهرک دانشگاهی پردیسان واقع گردیده است
دو ساختمان آموزشی به نام کوثر وغدیر ، یک سوله کارگاهی و آزمایشگاهی در حد استاندارد آموزشی ، سالن چند منظوره ورزشی امام رضا (ع) ، نمازخانه و ساختمان اداری و فضاهای بسیار زیبا برای استراحت دانشجویان را می توان از نقاط قوت این مرکز نام برد.
واحدهای کهک، جعفریه،سلفچگان وخلجستان نیز دیگر واحدهای دانشگاه پیام نور می باشند که فرصت خوبی برای ادامه تحصیل ساکنین این مناطق فراهم اورده است
به حمدالله سطح علمی پزوهشی اساتید و دانشجویان دانشگاه پیام نور از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و این مورد از اختراعات و پژوهش های تولید شده در سال های اخیر به خوبی قابل درک و محسوس است
با توجه به مجاورت دانشگاه با حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران دانشگاه پیام نور در سال های اخیر در عرصه فرهنگی مورد توجه بوده است وبه حمدالله در عمل به منویات مقام معظم رهبری و رسالت های فرهنگی خود از هیچ کوششی فرو گذار نبوده است
تقویت روحیه نشاط ، شادابی و سلامت با ورزش و تفریحات سالم برای دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه از اولویت های دانشگاه پیام نور استان قم در سال گذشته بوده است.

پایان